Om REMORE

Unga vuxna är villiga att konsumera på mer hållbara sätt men upplever att det är krångligt, dyrt och osäkert.
Remore kommer samla, synliggöra och utveckla erbjudanden som gör det lättare och mer attraktivt för unga vuxna att välja cirkulära tjänster.

Målet är ett ökat utbud och och efterfrågan på tjänster som förlänger livslängden på kläder och skor. Genom sociala medier och samarbeten med butiker och lokala centrumledare i Västra Götaland ska cirkulär konsumtion tillgängliggöras. Bland annat kommer butiker och företag kunna ansluta till initiativet genom att tillhandahålla reparationstjänster för reklamationer i linje med EU-kommissionens förslag “Right to repair” som syftar till att främja reparation och underhåll av produkter.

Genomförandet i tre steg:

  1. En kommunikationskampanj i sociala medier riktad mot unga vuxna med Remore:s budskap (förläng livet på dina plagg).
  2. Samarbeten med butiker och lokala centrumledare i olika aktiveringar som inspirerar och tillgängliggör cirkulär konsumtion för unga vuxna.
  3. Sko- och klädföretag ansluter till initiativet genom att tillhandahålla reparationstjänster för reklamationer (i linje med EU-kommissionens ”right to repair”). Särskilt kommunikationsmaterial tas fram för att synliggöra detta in-store och företagens kanaler

Projektparter

  • Science Park Borås
  • Göteborgsregionen
  • Visual Arena (Lindholmen Science Park)

Samarbetspartners

  • Borås TME
  • Göteborg & Co
  • Turistrådet Västsverige
  • Lokala centrumledare
  • Återförsäljare inom mode och skor
  • Skräddare och skomakare

Finansiärer

  • Västra Götalandsregionen

Tidsram

  • Startar: 2023-11-15
  • Slutar: 2025-06-30

Projektledare

  • Adrian Zehtraeus